Wednesday 21 September 2016

TEMPAT-TEMPAT MENARIK DI PAHANG

Negeri Pahang Darul Makmur merupakan negeri yang terbesar di Semenanjung Malaysia yang kaya dengan tempat-tempat menarik untuk dilawati. Pahang mempunyai alam semulajadi yang cantik merangkumi tanah tinggi, gunung, gua, hitan lipur, tasik semulajadi, pulau dan pantai. Berikut adalah tempat-tempat menarik untuk dilawati :


Hutan dan Taman Negara 

Pahang adalah destinasi terbaik eko-pelancongan di Semenanjung Malaysia. Bagi individu yang gemarkan pengembaraan dan suka menikmati keindahan alam semulajadi, Taman Negara adalah tempat yang paling sesuai untuk dikunjungi. Sealain itu, terdapat juga taman semulajadi lain yang menarik untuk dikunjungi seperti Taman Rimba Kenong dan Taman Negara Endau-Rompin.

Taman Negara






 Bukit dan Gunung

Terdapat banyak bukit dan gunung di sekitar negeri Pahang, malah gunung tertinggi di Semenanjung Malaysia juga terletak di Pahang iaitu Gunung Tahan. Di Pahang juga terletaknya hampir semua tempat peranginan tanah tinggi yang menarik seperti Cameron Higland, Genting Higland dan Bukit Fraser.

Gunung Tahan



Cameron Higland



Genting Highland



Bukit Fraser




 Pulau Percutian

Pahang mempunyai pulau percutian yang cantik dan terkenal bukan sahaja di Malaysia malahan di dunia dan menerima pelancong dari seluruh pelusuk dunia sepanjang tahun. Pulau Tioman adalah destinasi percutian yang menarik dimana berpasir halus, putih dan bersih. Air Lautnya jernih menjadikan ia lokasi snorkeling yang sangat popular.

Pulau Tioman




 Pantai 

Pahang mempunyai bayang pantai yang porpular di Malaysia dan seluruh dunia seperti Pantai Cherating dan Pantai Teluk Chempedak. Kedudukan pantai yang menghadap Laut China Selatan sentiasa menjadi tumpuan untuk dijadikan tempat singgahan bagi menikmati keindahan pemadangannya.


Pantai Teluk Chempedak



Pantai Cherating




 Hutan Lipur dan Air Terjun

Pahang mempunyai banyak hutan lipur dan air terjun yang menarik seperti Air Terjun Sungai Pandan.

Air Terjun Sungai Pandan










No comments:

Post a Comment