Wednesday 21 September 2016

MAKANAN TRADISI PAHANG

Setiap negeri pastinya mempunyai makanan tradisi kebanggan masing-masing. Tidak terkecuali negeri Pahang yang mempunyai pelbagai makan tradisional yang tersendiri. Antara makanan tradisi yang popular dari Pahang ialah Gulai Tempoyak Ikan Patin, Sambal Hitam, Puding raja, dan banyak lagi.


Gulai Tempoyak Ikan Patin


Gulai Tempoyak Ikan Patin merupakan makan yang sangat popular dan banyak terdapat di sekitar Pahang. Temerloh misalnya yang mempunyai bekalan Ikan Patin yang banyak yang diternak di sepajang sungai Pahang telah menghasilkan banyak restoran yang menghidangkan juadah tradisi ini.


Sambal Hitam


Sambal hitam terkenal di daerah Jerantut, Kuala Lipis dan Raub. Makanan unik ini diperbuat dari belimbing buluh dan ikan bilis sebagai bahan utama. Makanan tradisi turun temurun ini dikatakan hanya boleh dihasilkan oleh mereka yang mahir berikutan proses penghasilan yang agak rumit.


 Puding Raja/Puding Istana


Puding Raja terkenal di Pahang terutamanya di daerah Pekan. Puding Raja merupakan pencuci mulut kerabat diraja dan hanya dihidangkan di istana suatu masa dahulu.

No comments:

Post a Comment