Thursday 22 September 2016

DAERAH BERA

Daerah Bera diwujudkan pada 01 Februari 1992, daerah ini berkeluasan 2228 KmP (222,800 Hektar). Asalnya daerah ini adalah sebahagian dari daerah Temerloh yang dianggap bermasalah dengan penerokaan tanah haram. Kini Bera telah menjadi daerah yang penting di dalam sektor pertanian, sektor yang menguasai 51% gunatanah daerah (115,000 Hektar) Sawit adalah tanaman terbesar, yang juga sumber ekonomi utama penduduk . 

Daerah ini dinama dengan mengambil sempena nama tasek, iaitu Tasek Bera. Selain itu, nama “Bera” diperolehi melalui sumber masyarakat Orang Asli Semelai, iaitu berasal dari nama “Reba” sejenis rumpai air. Kabarnya ada satu pokok tua ganjil yang tinggi dan luarbiasa besarnya, cukup besar sehingga bilamana ia tumbang, bahana besar dan impek beratnya menyebabkan ia terbenam dalam ke bumi dan membentuk tasek. Dari batang, dahan dan ranting yang terbenam itu, maka tumbuhlah reba dengan banyaknya. 

Daerah Bera juga merupakan pengeluar terbesar ayam Negeri Pahang ( 1.8 juta ekor), di samping ternakan lembu ( 80 ribu ekor ) dan puyuh yang diberi tumpuan dalam Program Satu Daerah Satu Industri (SDSI). 

Versi kedua dari YM Datuk Tengku Alaudin Tengku Majid manten Ketua Setiausaha Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Pelancongan Malaysia, budayawan asal Chenor yang mengumpul cerita rakyat dan sastera lisan. Bera menurut beliau berasal dari perkataan “bercempera” yang bermakna orang ramai yang lari bertempiaran kerana negeri dan perkampungan mereka ditenggelami air dan menjadi tasek.


Galeri Sekitar Bera



Tasik Bera-Tasik semulajadi yang terbesar di Malaysia

No comments:

Post a Comment